AKU PENGHIDAP ARACNOIDITIS

Hari ini 8-11-2014 adalah hari yang paling ngeri dalam hidupku.. Setahun yang lepas pada tarikh ini (8/11/2013). aku sedang terlantar diatas katil hospital dan sedang menunggu masa untuk menjalani pembedahan neurosugery yang pertama (saraf tunjang). Hari ini juga titik permulaan yg mengubah hidupku 100%. Aku penghidap aracnoiditis dan mengalami kelumpuhan kaki dari pinggang kebawah. 


Apa itu Aracnoiditis ?

Arachnoiditis adalah keadaan yang melemahkan anggota badan dan ditandai dengan rasa pedih dan perit pada kulit seolah-olah terbakar serta masalah neurologi. Hal ini disebabkan oleh keradangan pada lapisan-orang arachnoid 3 lapisan yang mengelilingi otak dan saraf tunjang. Keradangan ini disebabkan saraf tersebut cedera atau sakit kerana telah melekat akar saraf dan pembuluh darah.

  Gejala utama dari arachnoiditis adalah kronik dan sakit yang berterusan di belakang yang lebih rendah, anggota bawah atau, dalam kes-kes yang teruk, seluruh badan. Gejala-gejala lain mungkin termasuk:

  •      Rasa kebas, hilang deria rasa sentuhan, atau kelemahan pada kaki.
  •      Rasa aneh seperti serangga merangkak pada kulit atau air mengalir ke bawah kaki.
  •      Rasa sakit pinggang yang menjalar ke kaki dan tetap walaupun ketika beristirehat.
  •      Rasa kejutan elektrik yang  menjalar ke kaki secara tiba-tiba.
  •      Kekejangan otot, sesak, dan bergerak-gerak yang tidak terkawal
  •      Kegagalan mengawal fungsi pundi kencing, usus, dan / atau disfungsi seksual


Jika penyakit berkembang, gejala mungkin menjadi lebih teruk atau kekal. Gangguan ini boleh menjadi sangat melemahkan, kerana rasa sakit yang berterusan dan sukar dikawal. Kebanyakan orang dengan arachnoiditis tidak mampu bekerja dan mempunyai kecacatan ketara.

 

Apakah punca Aracnoiditis ? 

 

  • Trauma / pembedahan yang disebabkan oleh:

Arachnoiditis telah lama dikenal sebagai komplikasi yang jarang pembedahan tulang belakang (terutama selepas beberapa atau kompleks pembedahan) atau trauma pada tulang belakang. Sebab-sebab lain yang serupa termasuk beberapa tusukan lumbar (terutama jika ada "paip berdarah" dengan pendarahan masuk ke dalam bendalir tulang belakang), stenosis tulang belakang maju, atau penyakit cakera degeneratif kronik.

  •    Kimia yang disebabkan oleh:

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, myelograms telah datang di bawah pengawasan sebagai kemungkinan penyebab keadaan ini. Myelogram A adalah ujian diagnostik di mana media kontras radiografik (dye) disuntik ke kawasan sekitarnya saraf tunjang dan saraf. Pewarna ini kemudian dilihat pada x-ray, CT scan, atau MRI dan digunakan oleh doktor untuk mendiagnosis keadaan tulang belakang. Sekarang ada kebimbangan bahawa pendedahan (exposure terutama berulang) dengan beberapa pewarna yang digunakan dalam myelograms boleh menyebabkan arachnoiditis. Begitu juga, terdapat kebimbangan bahawa bahan pengawet yang terdapat dalam suntikan epidural steroid boleh menyebabkan arachnoiditis, terutamanya jika ubat tidak sengaja memasuki cecair tulang belakang serebrum.

  • Jangkitan yang disebabkan oleh:

Arachnoiditis juga boleh disebabkan oleh jangkitan tertentu yang memberi kesan kepada tulang belakang seperti meningitis virus dan kulat atau TB

Adakah penyakit ini boleh pulih dan bagaimana merawatnya ?

 

TIADA ubat untuk arachnoiditis.

Pilihan rawatan yang diarahkan untuk melegakan kesakitan dan adalah sama dengan rawatan bagi lain-lain keadaan sakit kronik.

Beberapa contoh termasuk yang berikut:

  • Ubat penahan sakit seperti NSAID, kortikosteroid (secara lisan atau disuntik), ubat-ubatan anti-kejang, anti-convulsants (untuk membantu dengan kesakitan yang terbakar), dan dalam beberapa kes, ubat penahan sakit narkotik. Beberapa ubat-ubatan ini boleh diberikan melalui pam intratekal yang apabila ditanam di bawah kulit, boleh mentadbir ubat terus ke saraf tunjang.

  • Terapi fizikal seperti hidroterapi, urutan dan terapi panas / sejuk.

  •  Transkutan saraf Stimulasi Elektrik (TENS) ialah rawatan di mana arus elektrik tanpa rasa sakit dihantar ke saraf tertentu melalui patch elektrod yang diletakkan pada kulit. Arus elektrik yang sederhana menghasilkan panas yang berfungsi untuk melegakan kekejangan, meningkatkan mobiliti dan melegakan kesakitan.Kord perangsang tulang belakang adalah alat yang menghantar isyarat elektrik ke saraf tunjang untuk menghilangkan rasa sakit.

  • Pembedahan tidak digalakkan untuk arachnoiditis kerana ia hanya menyebabkan lebih banyak tisu parut untuk membangunkan dan mendedahkan saraf tunjang yang telah jengkel trauma lagi.

    Hidup dengan Aracnoiditis

     Malangnya, keadaan ini boleh menyebabkan ketidakupayaan yang serius. Ia tidak mudah untuk hidup dengan rasa sakit kronik. Bukan sahaja ia memberi kesan buruk kepada badan pesakit, ia juga boleh menyebabkan tekanan mental juga. Penderita arachnoiditis digalakkan untuk menyertai kumpulan sokongan atau mencari kedai terapi lain untuk tekanan. Kaedah rawatan yang perlu memberi tumpuan kepada melegakan kesakitan dan mengekalkan kualiti hidup. Lebih banyak kajian diperlukan tentang hal ini dan lain-lain keadaan sakit kronik sehingga suatu hari nanti penawar itu boleh dijumpai.

    Bagaimana aku boleh menghidap sakit ini akan aku ceritakan di entry akan datang.

No comments:

Post a Comment