Apam Tepung Gandum

Minum petang punya  cerita.. meh kita layan apam tepung gandum sambil minum kopi O.  kat bawah ni ada resepi nya, aku wat setengah adunan jer sbb yang nk makan tiga org jer.

3 cawan tepung gandum   - ( aku guna  1 ½ cawan )

1 1/2 cawan gula putih  - ( aku guna 1 ¼ cawan )

2 cawan air – ( aku guna 1 cawan)

1 paket Mauripan (11gram punyer) - ( aku guna ½ peket)

1 cawan air suam – ( aku guna ½ cawan )

Pewarna ikut citarasa sendiri (aku pilih ijau)



CARA-CARANYA

1. Masukkan 3 cawan tepung gandum dan 1 1/2 cawan gula, gaul bersama dan ketepikan.
2. Larutkan Mauripan tu ke dalam 1 cawan air suam, pastikan larut sepenuhnya.
3. Kemudian tuangkan bancuhan No . 2 di atas ke dalam adunan No. 1.
4. Gaulkan perlahan2, kemudian masukkan 2 cawan air sedikit demi sedikit, gaul sehingga aduan rata.
5. Masukkan pewarna pilihan 1 sudu kecil.
nota : adunan jangan terlalu pekat dan jangan terlalu cair...
6. Biarkan di dalam bekas selama lebih kurang 2 jam. Adunan akan mengembang dengan sendirinya.
7. Selepas diperam selama 2 jam, letakkan pengukus di atas dapur, biarkan sehingga air
pengukus menggelegak kemudian, baru masukkan adunan tersebut untuk dikukus dalam

tempoh 30 minit.

No comments:

Post a Comment