Itik Salai Masak Lemak Cili Api & Itik Panggang

Arini aku masak udang masak lemak cili api tapi resepi biasa2 je.., La ni aku nak cite pasal itik. Kelmarin kakak aku datang bawak itik salai yang mak aku kirim dari negeri 9. Mati-mati aku ingat itik salai ni teksture dia macam itik panggang ( da bole terus ngap ). Rupa-rupanya kena masak dulu.. Disebabkan size itik ni agak besar aku bahagi 2.  Kelmari aku buat masak lemak resepi ni aku google then aku olah sikit2.. Alhamdulillah sedap, kakak aku smpai tambah 2 kali makan, takut nati lupa resepinya so aku letak lah kat blog ni.. sonang kemudian ari kalau nak buat.


Bahan-Bahan

Itik Salai (1/2  ekor) beli yang sudah siap salai dan dipotong kecil
Bawang putih - 3 ulas besar
Bawang besar - 1 biji besar
Serai  - 2 batang
Serbuk kunyit – 1 sudu kecil
Cili padi - 10 tangkai
Cili hijau dan cili merah (4 tangkai)
Santan - 1 biji kelapa
Garam dan gula secukup rasa
Minyak masak

Cara-cara
Panaskan minyak dalam periuk (minyak tak perlu banyak, cukup utk panaskan periuk saja)
Tumbuk cili putih, cili merah, kunyit hidup, cili padi dan serai
Hiris bawang besar
Masukkan bahan tumbuk dan bawang besar ke dalam periuk (tak perlu garing sgt)
Masukkan air secukupnya dan biarkan sehingga itik masak (lebih kurang 15 minit)
Kisar kelapa parut, perah dan masukkan santan ke dalam periuk
Kacau sehingga santan sebati (jangan tinggal, jika tidak santan akan berketul dan kuah tidak sedap)
Masukkan garam dan gula secukup rasa
Tabur cili merah dan cili hijau
Sedia untuk dihidangkan


Oleh sebab ada lagi separuh itik Mr.Hubby request nak makan itik panggang. Kami berdua ni bukan pengemar itik tapi 2 tahun lepas kami pergi ke Mid valley makan kat area Food Court ( dkt cinema tu). En.Hubby try la makan Wanton Mee with Rosted Duck.. sumpah first time kami berdua makan terus jatuh cinta dgn makanan tu memang sedap gilerr. So arini En.Hubby bagi aku cabaran utk msk itik panggang ala-2 chinese style. Aku pon sahut cabaran itu,.. Langkah pertama aku pon mintak la bantuan pakcik google, setelah menapis-napis & menambah serba sedikit bahan yang ada kat rumah.. maka inilah hasilnya


Bahan-bahan

½  ekor  itik salai*
2 kuntum bunga lawang*
3 kuntum bunga cengkih*
2 biji buah pala*
2 helai daun bay*
2 labu bawang besar didadu*
2 sudu besar herba campur *
Garam*
Kicap lemak masin
1 sudu gula merah
Sos tiram
air untuk merebus


Cara-caranya

Rebus semua bahan2 bertanda * selama  setengah jam.
Satukan kicap, gula merah & sos tiram utk menjadi pes
Keluarkan itik dari periuk. Letakkan diatas redai untuk proses melumur kicap. Lumurkan pes keseluruh badan itik tersebut dan rehatkan sebentar untuk pes melekat pada kulit itik. Lebih elok kalau didedahkan pada jemuran matahari.
Ulangi proses lumur dan jemur lagi sehingga pes sebati dengan kulit itik tadi.
Masukkan itik kedalam oven dan panggang sehingga kulit kelihatan agak garing. Boleh juga digunakan teknik BBQ ataupun digoreng. Tidak perlu terlalu lama memanggang kerana daging itik telah sedia masak.

No comments:

Post a Comment